Tuesday, February 26, 2013

Makan kangkung nanti ada lintah dalam perut


BERHATI-HATI KETIKA MEMAKAN KANGKUNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
WASPADA KETIKA MEMAKAN KANKUNG TUMIS, KANGKUNG REBUS DAN LAIN-LAIN YANG BERKENAAN KANGKUNG.

Mungkin cerita ini dapat dijadikan perhatian kepada kita semua ketika hendak memakan sayur KANGKUNG.Suatu hari, di klinik yang terkenal di Malaysia, semua doktor kebingungan kerana ada seorang budak kecil yang menderita sakit perut.Budak itu dibawa ke klinik oleh ibu bapanya setelah 2 hari menderita cirit-birit.Sudah pelbagai macam ubat sakit perut yang diberikan kepada budak itu, namun cirit-birit masih tidak sembuh.Kemudian, ibu bapa budak tersebut ditanya doktor,
"makanan apa yang dimakan oleh anak anda dalam 2 hari ini?"
ibubapanya bingung, kerana sejak anaknya cirit-birit, anak mereka tidak mahu makan dan hanya meminum susu dan itupun dimuntahkan balik.

Setelah diperiksa, ternyata sebelum menderita cirit-birit, budak berkenaan telah memakan Kangkung Tumis di restoran bersama kedua ibu bapanya.
Doktor segera melakukan X-RAY dan ternyata dalam usus anak tersebut telah membiak LINTAH dengan anaknya yang kecil-kecil.

Doktor menyerah dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medik apapun kerana kes sedemikian adalah luar kemampuan mereka.
Akhirnya, budak malang itu pun MENINGGAL DUNIA.
Setelah diperiksa kembali, ternyata Lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar.

Memang, untuk penggemar kangkung tumis, bahagian yang paling sedap adalah BATANGNYA.
Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walaupun dimasak selama 20 minit, apalagi untuk kangkung tumis, proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap dan rangup ketika dikunyah.

Lintah hanya akan MATI jika DIBAKAR.

Di dalam usus budak malang itu, lintah hanya perlu masa 1 - 2 hari untuk membiak.
Jika ada keluarga atau sahabat yang mengalami hal tersebut, lakukan tindakan dengan memberi minum air rendaman tembakau (boleh dihasilkan daripada rokok tembakau) biasanya lintah akan keluar dan dalam keadaan mati.
Dan disarankan bila anda memasak kangkung sila belah batangnya dan bersihkan dengan air secukupnya.

Mencegah lebih baik dari merawat.


Artikel ni dah merebak rebak... termasuk aku yg kaki merebak.... 


Sebenarnya artikel ni adalah hoax semata2.... Hujah2 aku :

1. Lintah berada di dalam kangkung... ( betul )
  • memang betul la.... tempat dier tu.. so basuh la... potong batang tu...

2. Muntah2 dan badan kering... ( betul ) 
  • macam cacing dalam usus la...
3. Lintah hanya mati jika dibakar
  • hoax.. or palsu... lintah ni sensitif ngan alcohol, garam, air tembakau, habuk rokok, ayaq ketum, ayaq kencing dan sebagai nyer... kalu dah masuk dalam perut, lagi la cepat mati... nak plak kalau orang tu makan belacan la... budu la... cencaluk la... mapuh gelepor...
4. Lintah hanya membiak 1 - 2 hari...
  • korok kering hang... mane de.... hang p search kitar hidup lintah kat gugel skrg.... 3 4 minggu la beb.. tu mengeram... nak matang lak sampai 6 bulan.... hoax....

No comments:

Post a Comment